Showing posts with label walimatul urus. Show all posts
Showing posts with label walimatul urus. Show all posts

Friday, September 18, 2015

BILA BERBICARA PERIHAL JODOH DAN KAHWIN

Assalammualaikum.... (^_^)

Suatu masa dulu....bila umur dah masuk 25 tahun....
Mula la asik fikir pasal jodoh...

Bila umur mula meningkat....hati mula resah bilamana jodoh masih belum tiba...

Tapi bila tiba di peringkat ini...I seperti dah tak kisah sangat soal jodoh...



Sampailah Allah temukan dia....

Kami masih dalam proses saling mengenali....
Masih lagi dalam proses...if dalam seminggu tu satu hari tak gaduh tak sah! rasa macam ada yang tak kena kalau tak gaduh...huhuhu...

Bila tiba part dia bercerita tentang kahwin...bila dia cuba merancang...otak I jadi blank...I tak tau nak cakap apa...nak plan macam mana...apa yang I nampak seakan kabur...hahahaha....pelik tak I ni?

Hari tu gaduh lagi...bila dia cuba buka topik kawin...I selamba je jawab...

" Tak mo la kawin...takut sikit.....eh tak...takut banyak...."

" Tak nak dah....tak paksa punnn...." 

Last-last dia merajuk lagi....merajuk lagi?? ye..... hati dia tu macam perempuan...sikit-sikit nak merajuk....tapi cepat la sejuknya...beza dengan I....jenis hati batu...jarang nak merajuk..

Bila I sendiri....I terfikir.... " dah kenapa dengan aku ni....??"

Kadang-kadang I tak faham dengan diri sendiri...apa sebenarnya yang I nak...

I sangat-sangat sedia maklum....perkahwinan itu bukan sesuatu yang mudah...manisnya banyak...pahitnya juga ada....

I juga faham..perkahwinan itu satu ibadah....menjadi tuntutan dalam Islam... I faham sangat...tapi bila memikirkan.......



Faktor ekonomi/kewangan pun ye juga....banyak belanja tau nak kahwin ni....
Kadang kala...I fikir nak perkahwinan yang simple je...tanpa perlu banyak belanja...tapi bila my mom buka mulut....hmm...mengeluh sekejap....

Faktor sekeliling....perihal keruntuhan rumahtangga yang banyak I baca dan dengar...hmm...buatkan I fikir banyak kali...dan juga faktor-faktor yang lain...

Mungkin lah faktor-faktor ni buatkan I sedikit gusar....

Mungkin lah.....huhu.....



Tapi bila tengok pasangan yang dah kahwin.....dah anak yang comel-comel....hilang la pulak rasa takut tu....

Haha...tah pape tah I ni kan...sangat tak tetap pendirian...kejap macam tu....kejap macam ni...maaf lah di atas kecelaruan ini....

Pelik...... dia suka kata I pelik...

Ye.....I memang pelik.....huhu...

Apa pun.... I hanya berserah pada Allah.....andai ada jodoh...ada lah nanti.....mohon doa yang baik-baik untuk I ya....terima kasih... (^_^)

Monday, December 09, 2013

PANTAI TIMUR - PART 3



Jom...sambung lagi cerita Pantai Timur..

Hotel kami dekat je dengan Pasar Siti Khatijah....so pagi-pagi lagi dah ke sana....cari makan....
Bahagian makanan je la yang ada...tingkat atas yang jual baju-baju...barang2 etc tu tak buka lagi...
pusing-pusing kat bawah je la...tengok makanan-makanan yang tak ada di Melaka...

Tu.... I tengah belek-belek Kulat Sisir...banyak dijual di sini...

Tak boleh lama-lama kat sini...sebab nak ke Tanah Merah semula tuk majlis persandingan...Mak Long minta diawalkan sikit majlisnya sebab kami-kami semua nak ke Rantau Panjang....nak cuci-cuci mata di sana...

Berkumpul di homestay dulu....sementara menunggu yang lain siap...main-main dengan budak comel ni dulu..nama dia Ghufran
anak sepupu...kiranya Ghufran ni anak buah I la kan...? huhu...

Lepas tu rombongan Pengantin Lelaki bergerak lah menuju ke rumah Pengantin Perempuan.....
Yang sedang menepung tawar tu...itu la Mak Long & Pak Long...

Purple Family.....

Selesai majlis......Rantau Panjang...kami datang..........
Banyak ke shopping....? 
Tak la....kami jalan-jalan cuci mata je tengok barang....tak ada yang menarik perhatian...

Cuma yang ni menarik perhatian I....taknak lepaskan peluang merasa 'Tutti Frutti Kelantan'
RM 2.00 je....banyak pula tu bahan-bahannya...ada pulut...agar-agar...roti...susu...gula merah...meriah la isinya..

Tengok yang menjual...soleh kan...? isteri dia or adik dia yang membantu pun solehah nampaknya...bertudung labuh..berjubah....sejuk mata memandang...  (^_^)

Ha...masa pergi dah nampak dah Masjid Beijing ni...on the way balik tu...kami singgah sini...
Unik kan masjid ni... :)
Dengar khabar kat Melaka pun nak buat juga macam ni...area Pantai Klebang...nak tahu betul ke tak tunggu je la bila masjid tu siap... (^_^)

Pada sebelah malam...kami singgah ke Wakaf Che Yeh..nah....apa yang di jual di Rantau Panjang...ada juga di sana...tak payah pergi jauh-jauh...tak snap gambar...ramai sangat orang...

Kami singgah makan di satu kedai yang jual Satay Champa...makan 20 cucuk satay..nasi goreng 3 dan semangkuk tomyam tuk 1 orang makan...air teh o suam...limau ais..
you all tahu tak..harganya berapa...??
RM 51.00 ok.....dia bagi diskaun seringgit...

Memang tak masuk dek akan dengan harga tu.....satay tu biasa-biasa je pun..takde la beso ke apa..
satu cucuk seringgit kah...?? rasa pun biasa-biasa je...takde sedap mana..

Tapi dah makan kan...bayar je la..... 

Okey.....itu sahaja tuk kali ni....tunggu last part yupp...
take care dear fwens..!! (^_^)

Thursday, December 05, 2013

PANTAI TIMUR - PART 2


Hye....!!! Okey...kita sambung part 2 pulak yupp...

Part 1 cerita kat Terengganu kan...? Part 2 di Kelantan pulak.. 

Dalam pukul 12 tengahari...kami check in di Ridle Hotel..time tu hari Jumaat...so letak je bag, bawa baju persalinan dan terus homestay Mak Long & Pak Long duduk (ni mak ayah pengantin lelaki la...sepupu I )

Dengan berpandukan maps yang sepupu I bagi....on GPS....nah kami straight ke homestay tu tampa sesat mesat....huhuhu.....begitu jitu direction yang diberi...takde masuk lorong sana...lorong sini....

Sesampai je di sana, orang lelaki semua pergi solat Jumaat...yang perempuan gossiping kejap...solat Zuhur dan bersiap untuk majlis akad nikah..


Biasanya solat Jumaat habis pukul 2...entah kenapa kat sana pukul 2.30 petang baru habis....dikabarkan pengantin perempuan dah tunggu di Masjid....tampa sempat lunch....kami terus ke Tanah Merah..

Sampai di sana....tengok-tengok masjid kosong....rupanya pihak perempuan dah balik rumah, buat acara khatam Quran dulu....nah menunggu lah kami di masjid...dalam pukul 3.30 petang baru pihak perempuan datang.....majlis dimulakan..

Alhamdulillah...dengan sekali lafaz... Subhan & Jannah selamat menjadi suami isteri yang sah.

Lepas selesai akad nikah, kami pergi ke rumah pengantin...makan...lepas tu....masing-masing balik sebab dah petang...kami tak terus balik...my dad ajak singgah ke Pantai Cahaya Bulan..

I teringin nak makan ikan celup tepung yang ada kat Terengganu tu....asik tengok tv je kan...tapi memandangkan sampai Terengganu dah gelap...lupakan je la hasrat nak makan tu...and tak sangka di Kelantan pun ada....

Masa kat sini dalam pukul 6.30 petang...punya lah ramai orang....jammed ooo kat sini....
sepanjang jalan semua kedai jual yang sama...

my dad drop je kitaorang depan kedai ni...my dad pusing...nak berhenti tepi jalan memang tak boleh punya...mau bertalu-talu kena hon dek kereta-kereta lain nanti...

harga...? oklah...reasonable..seekor ikan RM 4.00..kalau fish ball..ball2 yang lain satu cucuk RM 2.00
Udang goreng RM 15.00

Udang tu ada 4 ekor and besar-besar...udang galah la kot....
for me..harga RM 15.00 tu...boleh diterima.. :) 

Sambil menunggu my dad pusing balik...kami posing-posing jap kat tepi pantai....
Kuat betul ombak kat sini.....

Langit pun semakin gelap...dan kami pun beransur pulang.....

Esoknya Majlis Persandingan pula.....nanti I sambung lagi eh....
Till then..buybyee for now.....take care... (^_^)V

Monday, January 14, 2013

H.A.P.P.Y


Ape menda yang happy sangat tu...?

Firstly....semalam Birthday my dad...


sepanjang hari tu my dad happy je...huhu...
tumpang happy sama...

excited dapat hadiah.... :)

Moga Allah kurniakan kesihatan & kebahagiaan yang berpanjangan pada ayah..
Sentiasa dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan..
Amin... (^_^)

Secondly..... pada 12 Jan...kakak sepupu I pula yang kahwin..
pada 13 Jan....kami ke rumah pihak lelaki pula...
dekat je pun...dalam Melaka juga..
so nanti mereka tak gaduh la nak balik kampung mana yer tak..?

Alhamdulillah...moga berkekalan hingga ke akhirnya... :)
Banyak lagi gambar..tapi dalam camera...tak transfer lagi..
so..yang ada dalam fon je la yang sempat I share pada you all semua.

sporting tak nenek I....? hehehehe....

so hujung minggu yang lepas memang happy je la....full dengan aktiviti bersama dengan keluarga..
apa aktiviti you all minggu lepas...? menghadiri kenduri kahwin juga ke..?

Tuesday, May 15, 2012

EBIT'S WEDDING


Sepertimana yang dah dijanjikan....meh I nak share gambar-gambar sepupu I yang selamat diijabkabulkan pada 12 May 2012..

entri mengandungi banyak gambar...maaf lah kalau lambat sikit loading yupp...


Nama pengantin perempuan yang sepertimana yang termaktub dalam kad pengenalan beliau adalah Habibah tapi memang dari kecil....orang panggil Ebit...bawa la ke besar.....

okey.....ini sepupu I yang sebaya dengan I....huhu..
sungguhpun sebaya..tapi dia lahir dulu....ha...ok la tu..yang lahir dulu..kena la kawin dulu...tul tak..?
heeeee... (^_^)

gambar di atas...sebelum di nikahkan.....sementara tunggu pengantin lelaki sampai..ada sesi isi borang...sedikit tazkirah...

sebelum orang datang......
cuba perhatikan gambar yang pertama sebelah kiri...
cuba tengok bentuk awan tu....
bentuk apa yang you all nampak..? (^_^)


debaran sebelum di nikahkan.....

my dad kata muka Ebit sama macam muka nenek masa nenek muda-muda dulu....
tu yang tudung merah tu la nenek I...

sihat...tapi tak boleh bergerak sangat....kena strok....

alhamdulillah....sekali lafaz...mereka sah menjadi suami isteri...


tema kali ni.. Merah yupp..
so..semua keluarga belah perempuan berbaju merah...

candid...candid

bab makan..menggunakan khidmat katerer yang terdiri daripada saudara juga..
bukan la nak puji sebab katerer merupakan saudara..
tapi seriusly...masakkannya sangat sedap...

I duduk kat meja sambut tetamu...ramai yang makan dok tambah lagi...huhu

pihak lelaki menjamu selera......
lepas diaorang balik...apa lagi....serbu la meja pengantin...
ada ayam...ikan sweet sour......kenduri tyme....!!! (^_^)

sangat la tak senonohkan...tapi apa ada hal....di kalangan family sendiri je pun...hehehe...


ok lah...itu sahaja ceritanya...
untuk Ebit & Che'Wan....moga dikurniakan anak yang soleh & solehah, keluarga bahagia dan semoga kalian kekal bahagia hingga ke syurga..... Amin (^_^)V

pssst....tak mo le tanya lagi soalan Cepu Emas tu lagi yupp... Allah je yang tahu jawapannya... (^_^)

Monday, May 07, 2012

SELAMAT PENGANTIN BARU A&R - PART 2


Meh...I nak share gambar-gambar orang kahwin....

Tak banyak mana pun gambar dalam camera... Si DD Didot tak rajin nak snap2.... so I ambil sikit dari FB sepupu yang dah upload... 

Tengahari sebelum majlis.. I dah sampai dah kat rumah Mak Teh (Ibu Pengantin), sebelah malam tu tolong apa yang patut di rumah...mahupun di dewan..

photo credit
Alhamdulillah...mereka dah bersatu..
time ni...family I takde.... kenapa??

SESAT..!!!

dari rumah Mak Teh nak ke dewan..kami sesat jalan...nak ke Setia Alam..tapi terlajak sampai kat mana entah...time tu tahap stress sampai kepala dah..... haru......

nasib baik abang sepupu datang..menyelamatkan kami dari terus tersesat...hahaha.....

photo credit
yang lelaki segak berbaju hijau itu la bapa pengantin (Pak Teh)
nampak tak wanita berbaju hijau sebelah pengantin perempuan? itu la Mak Teh

photo credit
barisan kendarat...hahahaa...
tidak la....semua family sebelah perempuan pakai baju sedondon.....
ni pun tak semua ada dalam gambar ni..

actually....pihak lelaki dan perempuan kongsi majlis yang sama....buat serentak la...
ada pihak lelaki dan juga perempuan..

kat dewan ni pun ada 2 pintu masuk...so sebelah perempuan..sebelah lagi lelaki...

hmmm....I macam suka lak konsep macam ni...share.....sekali jalan.....tak payah buat dua kali majlis..huhu..
kalau kahwin dengan orang dekat...boleh la buat macam ni...kalau satu dari utara..satu dari selatan...mana boleh..yer tak..?

gabungan hijau dan biru..

gambar atas... My mom dan Si DD
gambar bawah...tempat makan....tak bersanding...makan beradap je...
gambar ke tiga..... nenek I ( Tok Ne) & Mak Long
gambar menegak tu.... Mak Teh... (^_^)

tugas I dengan yang lain..bagi door gift pada tetamu yang nak pulang...

cheese tart tuk tetamu dewasa... cotton candy tuk tetamu kecil

ada candy buffet tau...see...ada apam dot-dot...candy...ada juga chocolate fountain.. 

candid..candid....

pengantin....ni semua Si DD yang snap....

akhirnya...selesai sudah majlis dengan jayanya.....
esoknya ada majlis Aqiqah pula di rumah Mak Long...

nanti I korek-korek gambar dulu yupp..lepas tu baru boleh share... :)

photo credit
 untuk Aisyah & Rahim....moga berkekalan hingga ke syurga...Aminn....

p/s: jika hari jumaat yang lepas panas terik...malam tadi hujan turun beserta ribut...on the way pergi kerja...banyak pokok yang patah.... cuaca makin tak menentu sekarang ni kan...hmm....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...