Showing posts with label holiday. Show all posts
Showing posts with label holiday. Show all posts

Monday, December 09, 2013

PANTAI TIMUR - PART 3



Jom...sambung lagi cerita Pantai Timur..

Hotel kami dekat je dengan Pasar Siti Khatijah....so pagi-pagi lagi dah ke sana....cari makan....
Bahagian makanan je la yang ada...tingkat atas yang jual baju-baju...barang2 etc tu tak buka lagi...
pusing-pusing kat bawah je la...tengok makanan-makanan yang tak ada di Melaka...

Tu.... I tengah belek-belek Kulat Sisir...banyak dijual di sini...

Tak boleh lama-lama kat sini...sebab nak ke Tanah Merah semula tuk majlis persandingan...Mak Long minta diawalkan sikit majlisnya sebab kami-kami semua nak ke Rantau Panjang....nak cuci-cuci mata di sana...

Berkumpul di homestay dulu....sementara menunggu yang lain siap...main-main dengan budak comel ni dulu..nama dia Ghufran
anak sepupu...kiranya Ghufran ni anak buah I la kan...? huhu...

Lepas tu rombongan Pengantin Lelaki bergerak lah menuju ke rumah Pengantin Perempuan.....
Yang sedang menepung tawar tu...itu la Mak Long & Pak Long...

Purple Family.....

Selesai majlis......Rantau Panjang...kami datang..........
Banyak ke shopping....? 
Tak la....kami jalan-jalan cuci mata je tengok barang....tak ada yang menarik perhatian...

Cuma yang ni menarik perhatian I....taknak lepaskan peluang merasa 'Tutti Frutti Kelantan'
RM 2.00 je....banyak pula tu bahan-bahannya...ada pulut...agar-agar...roti...susu...gula merah...meriah la isinya..

Tengok yang menjual...soleh kan...? isteri dia or adik dia yang membantu pun solehah nampaknya...bertudung labuh..berjubah....sejuk mata memandang...  (^_^)

Ha...masa pergi dah nampak dah Masjid Beijing ni...on the way balik tu...kami singgah sini...
Unik kan masjid ni... :)
Dengar khabar kat Melaka pun nak buat juga macam ni...area Pantai Klebang...nak tahu betul ke tak tunggu je la bila masjid tu siap... (^_^)

Pada sebelah malam...kami singgah ke Wakaf Che Yeh..nah....apa yang di jual di Rantau Panjang...ada juga di sana...tak payah pergi jauh-jauh...tak snap gambar...ramai sangat orang...

Kami singgah makan di satu kedai yang jual Satay Champa...makan 20 cucuk satay..nasi goreng 3 dan semangkuk tomyam tuk 1 orang makan...air teh o suam...limau ais..
you all tahu tak..harganya berapa...??
RM 51.00 ok.....dia bagi diskaun seringgit...

Memang tak masuk dek akan dengan harga tu.....satay tu biasa-biasa je pun..takde la beso ke apa..
satu cucuk seringgit kah...?? rasa pun biasa-biasa je...takde sedap mana..

Tapi dah makan kan...bayar je la..... 

Okey.....itu sahaja tuk kali ni....tunggu last part yupp...
take care dear fwens..!! (^_^)

Thursday, December 05, 2013

PANTAI TIMUR - PART 2


Hye....!!! Okey...kita sambung part 2 pulak yupp...

Part 1 cerita kat Terengganu kan...? Part 2 di Kelantan pulak.. 

Dalam pukul 12 tengahari...kami check in di Ridle Hotel..time tu hari Jumaat...so letak je bag, bawa baju persalinan dan terus homestay Mak Long & Pak Long duduk (ni mak ayah pengantin lelaki la...sepupu I )

Dengan berpandukan maps yang sepupu I bagi....on GPS....nah kami straight ke homestay tu tampa sesat mesat....huhuhu.....begitu jitu direction yang diberi...takde masuk lorong sana...lorong sini....

Sesampai je di sana, orang lelaki semua pergi solat Jumaat...yang perempuan gossiping kejap...solat Zuhur dan bersiap untuk majlis akad nikah..


Biasanya solat Jumaat habis pukul 2...entah kenapa kat sana pukul 2.30 petang baru habis....dikabarkan pengantin perempuan dah tunggu di Masjid....tampa sempat lunch....kami terus ke Tanah Merah..

Sampai di sana....tengok-tengok masjid kosong....rupanya pihak perempuan dah balik rumah, buat acara khatam Quran dulu....nah menunggu lah kami di masjid...dalam pukul 3.30 petang baru pihak perempuan datang.....majlis dimulakan..

Alhamdulillah...dengan sekali lafaz... Subhan & Jannah selamat menjadi suami isteri yang sah.

Lepas selesai akad nikah, kami pergi ke rumah pengantin...makan...lepas tu....masing-masing balik sebab dah petang...kami tak terus balik...my dad ajak singgah ke Pantai Cahaya Bulan..

I teringin nak makan ikan celup tepung yang ada kat Terengganu tu....asik tengok tv je kan...tapi memandangkan sampai Terengganu dah gelap...lupakan je la hasrat nak makan tu...and tak sangka di Kelantan pun ada....

Masa kat sini dalam pukul 6.30 petang...punya lah ramai orang....jammed ooo kat sini....
sepanjang jalan semua kedai jual yang sama...

my dad drop je kitaorang depan kedai ni...my dad pusing...nak berhenti tepi jalan memang tak boleh punya...mau bertalu-talu kena hon dek kereta-kereta lain nanti...

harga...? oklah...reasonable..seekor ikan RM 4.00..kalau fish ball..ball2 yang lain satu cucuk RM 2.00
Udang goreng RM 15.00

Udang tu ada 4 ekor and besar-besar...udang galah la kot....
for me..harga RM 15.00 tu...boleh diterima.. :) 

Sambil menunggu my dad pusing balik...kami posing-posing jap kat tepi pantai....
Kuat betul ombak kat sini.....

Langit pun semakin gelap...dan kami pun beransur pulang.....

Esoknya Majlis Persandingan pula.....nanti I sambung lagi eh....
Till then..buybyee for now.....take care... (^_^)V

Thursday, November 28, 2013

PANTAI TIMUR - PART 1



Hye Fwens....!!
Meh nak sambung cerita hari tu....

Seawal 7 pagi hari Khamis yang lepas, dah bertolak dari Melaka menuju ke Kuala Terengganu. Kami tidur semalam di Kuala Terengganu..esoknya baru ke Kelantan.

Biasanya lalu jalan pantai....banyak lah pemandangan yang boleh kita tengok....tapi my dad masuk High-way Pantai Timur....agak memboringkan dan terasa sangat lah jauh...walaupun pada hakikatnya ikut high-way lagi dekat...

dah tido..bagun balik..tido bangun....tak sampai-sampai juga...huhuhu...


Hampir 8 ke 9 jam perjalanan....sampai juga kami di Kuala Terengganu...dok semalam di hotel KT Mutiara..berhadapan dengan bank...
biasa-biasa je hotelnya...tapi kawasan bilik tu luas...harga satu malam RM 130.00

Dekat je dengan Pasar Payang...tapi jalan-jalan kat sini banyak 1 way...jenuh la nak berpusing...lagi parah kalau salah jalan....huhu...tapi best...dapat tengok tempat orang.. (^_^)


Lepas check in...rehat-rehat jap..lepas maghrib...kami keluar cari makan...pusing-pusing bandar...
jumpa tempat ni...ala-ala water front gitu..tak sure apa nama tempat ni..

ada lampu-lampu macam kat I-City Shah Alam....ada juga la beberapa gerai...yang jual benda yang sama...macam mana yang you all nampak dalam gambar ni...

kami beli apa? jagung kah...? nope....
tu...sate ikan.....sedap juga..
oh..teringat zaman sekolah dulu....habis sekolah Wak yang jual sate dah tunggu depan gate...

kami jalan lagi.....tengok pemandangan.....

ni...Si DD Didot.....dah besau dah dia kan....??
tahun depan dah darjah 6...

Ha....kami jumpa 1 restoran thai...
Restoran One Thai..

Deko restoran ni modern....just nice....tu yang kami serbu..

Gambar yang 1st...itu adalah Belut goreng kunyit.... macam mana rasanya...?
eh....sedap la belut ni..rasa macam ikan keli pun ada gak...cuma saiznya agak kecil..huhu...

Ada tomyam juga....tapi lupa nak snap...dah lapo sangat time ni...dah la tengah hujan..memang 'heaven' la bila dapat hirup kuah tomyam tu...ha....you all dapat imagine tak...? (^_^)

Harga...ok lah berpatutan... 
Pagi esoknya...gerak ke Kelantan...
Dah kenapa dengan my dad tu...?

Seeeejjukkkkkkk........huhu...stokin pun boleh jadi sarung tangan...
multi purpose gitu...hehhehe...

Perjalanan makan masa dekat 4 ke 5 jam juga la nak sampai...mana dengan sesatnya...
Ada GPS....agak mengong sikit...habis jalan-jalan kecil semua dia suh masuk...padahal boleh straight je...haih...sabar je la...

Tapi ok la...ada juga alat bantuan daripada tak ada..yer tak..?

Tengok cuaca...lembab je....
Ha....tu kedai makan yang kami singgah untuk breakfast...

Jujur I katakan harga kat sini 'mencekik' 
Berapa kena...? tak perlu cerita kot....
nanti menutup periuk nasi orang pula..huhu..

Bak kata kawan I...kena pandai 'speaking Kelantan' baru dapat murah..
sungguh ke macam tu...??? 

Tak kisah la tu....alhamdulillah...kenyang...
perjalanan diteruskan.......

Here we are.......kami dah tiba di Kota Bharu....
suka tengok sign bord kat sini...semua ada tulisan jawi...walaupun nama kedai tu dalam bahasa Cina mahupun English....
sangat rare.....kat Melaka tak de...(^_^)

Ok..to be continued..... 

Wednesday, December 26, 2012

INDERAPURA LAKE RESORT PEKAN PAHANG


Nah...seperti yang dijanjikan....I nak cerita tentang Inderapura Lake Resort
Antara tempat penginapan yang ada di Pekan Pahang.

photo credit
Yang ni pinjam gambar orang... I lupa nak snap..
ini untuk yang berminat nak menginap di sini la yupp..

Cantik juga tempatnya....berdekatan dengan kawasan Go-kart..

Rate semalam dalam 100++ dan ke atas..

Tempatnya agak luas, kalau nak buat family day....dah ok sangat dah ni..

photo credit
macam ni la keadaan dari dalam bilik, di belakang ada tasik....


asik tengok gambar orang je...nah ni gambar yang I snap sendiri..
mendung je time ni kan..? yupp...lepas je I snap...hujan turun selebat-lebatnya..


breakfast....
cantik tempat makannya...ada gambar-gambar menteri besar pahang, raja-raja pahang...
gambar PM kita pun ada gak..
Cuba tengok bahagian atas tu...

Bab breakfast...hurmm..patut diperbagaikan lagi menu..
pagi yang pertama...nasi impit & kuah kacang + roti..itu je....huhu..

hari ke dua..... mee hoon goreng + roti... alahai...
makan je la apa yang ada...alas perut..kalau buat nasi lemak, nasi goreng ke....ok dah...


masih lagi hujan......kami makan atas tasik....huhu...


lepas makan..... dok kat lobby jap... Internet.....huhu...


lobby....dan hujan pun dah berhenti.....


jom pusing-pusing area Go-Kart lak..
yang benarnya...macam taman reakrasi...besar tempatnya...tapi tak meriah sangat...
mungkin tempat ni akan meriah bila ada event-event besar..



 
dah pusing-pusing...kami bersiap pergi rumah kawan my dad lak.....kenduri kahwin...
macam mana basahnya jalan yang you all tengok dalam gambar ni..
macam tu juga la kat rumah pengantin..

sebab tu takde gambar pengantin..masing-masing tak kuasa nak bergerak sangat..huhu..

wokeh...mari kita lihat waktu petang pula yupp..time ni dah tak hujan dah..

tadaaa...cantik tak....? (^_^)
kat belakang resort ni la.....

see...semua bilik mengadap ke arah tasik...

tu....tempat kami makan....ambil dari sisi lain lak... 
nampak tak tulisan kuning nun jauh di sana tu..?

kita zoom...zoom eh...
ada tulisan ni je....
waktu petang ada juga yang datang memancing....

gambar last.....dah nak gelap dah ni.....

itu lah ceritanya....kalau yang berminat nak tahu lebih lanjut tentang resort ni...call saja nombor yang tertera tu yupp... 

Tuesday, December 25, 2012

SELAMAT BERCUTI


masa untuk rehat......

semalam....tak menang tangan I siapkan kerja.....kepala pun serabut..
mau rehat..

apa aktiviti hari ni......rasa macam nak pi cuci rambut & potong terus....
imej baru la kot...heeeee... (^_^)

Selamat bercuti kawan-kawan....jangan lupa esok kerja balik.. 

Friday, December 21, 2012

BANDAR PEKAN PAHANG


Semalam I ada bagi tahu yang lepas ke muzium, kami ke Pekan Riverfront kan..?
Buat apa di sana...?

tadaaaa.....cari durian..
dalam perjalanan ke Pahang lagi....kami dok skodeng2 durian yang orang kampung mahupun orang asli jual..

makan kat situ juga....beli tak banyak..ada la 4 biji...semuanya sedap..
bagus penjual ni...sediakan tempat makan...siap sediakan air lagi..
ingatkan kena bayar air tu...rupanya free...cuma bayar untuk durian je.. 

 tu...nampak tak pintu gerbang Pekan Riverfront..?
Macam biasa lah, kami baru je nak start makan...datang lagi dua tiga kereta berhenti tuk beli dan makan durian juga... masa mula-mula datang....xde orang pun...huhu..(^_^)

tak pergi pun kat sungai tu...kami sambung perjalanan pusing bandar Pekan..tengok pengkarangan Istana..

Istana Abu Bakar
kalau waktu malam...memang meriah dengan lampu...

pusing-pusing di padang Polo pula...
orang-orang kat situ tengok je kiteorang....hehehe...pelik ke bila tengok orang bergambar..
orrr...memang tak boleh bergambar di sini..?? maklum lah kawasan Istana..

Aih...takkan la tak boleh bergambar yer tak...?
Ni tolong promote Pahang gak ni...huhu..

Kami orang Melaka...takde Raja....tak tau bab2 ni...huhu.. (^_^)

Sekolah Kebangsaan Seri Terentang...tempat my dad mengajar 30 tahun yang lalu...
time tu my dad belum kawin lagi...bila dah balik ke Melaka semula baru kawin dengan my mom

and..
rumah putih ni..rumah sewa my dad dulu...my dad kata warna dan bentuk rumah masih belum berubah..

gigih tak ambil gambar rumah ni..? pelik gaknya orang kat dalam rumah ni bila nampak kami snap2 gambar depan rumah dia..hehe...

Kami ambil kesempatan masuk kawasan kampung di situ...wah teruja bila tengok buah-buah rambutan yang merah dan kuning berjuntai-juntai di dahan...buah-buah durian yang masih ada di pokok,..mahupun yang dah gugur di tanah... (^_^)

sambil my dad bawa kereta, sambil tu dia mula la nostalgia dia di sini...


penat berpusing......kami singgah makan di CRK Restorant tuk makan malam..
Kerapu 3 Rasa kat sini sangat la sedap..!! 

Ok lah....nanti I cerita pasal Inderapura Lake Resort pula yupp....gambar orang kahwin..?
errr....tak ambil pun...sebab...nanti la I cerita...

Sampai di sini dulu...take care dear fwens..!! (^_^)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...