Thursday, May 27, 2010

KATA GANTI DIRI



Hye...hye...hye....hai

cepat betul masa berlalu....kejap jer dah hari khamis...rasanya baru jer semalam hari Isnin..kan..?

hmm..hari ni I nak cerita tentang KATA GANTI DIRI...I nak ajar Bahasa Melayu ke...?

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:xciU34A2E3vDWM::i193.photobucket.com/albums/z44/shellidmg/image00111.jpg&t=1&h=182&w=278&usg=__F6HUprhyTiX-p-UcG9Y491NQZZs=


haha...tidak...tidak....

macam ni...ada la seorang senior masa I belajar dulu, dia tegur I kt FB...tanya tentang life sekarang....

masa study dulu...I tak rapat pun dgn dia...if jumpa..senyum-senyum jer...if bercakap pun...ada lah sepatah dua kata...more..kami ni sebaya...dia jadi senoir cz masuk dulu...I ni...tak pandai...so lambat la sikit masuknya....

masalahnya sekarang....bila dia ajak berbual..I rasa janggal...coz I tak tau nak bahasakan diri ni apa..

if I guna aku - macam kasar

if I guna saya - formal sangat la pulak

if I guna I - macam kerek jer

haih masalah tul....sampai I say sorry pada dia coz tak tau nak bahasakan diri apa..

for me,

untuk kawan rapat - aku & kau



untuk kawan yang baru kenal - saya, awak, nama orang itu sendiri, kakak



untuk mencari kelainan - I & You



sebab tu la guna "I and You" untuk blog ni...saja cari kelainan...if u all perasan...dalam komen2 I...I suka bahasakan diri dengan " SAYA " perasan tak...??

haha....terdapat kecelaruan identiti di sini...kan...?? emo21

so...u all pulak..lebih selesa dengan kata ganti diri yang macam mana..?



43 comments:

nich said...

saya suke gune saya dan awak.. ngan sape-sape pom saya awak.. hahaaha

tapi kalau orang tu start gune aku kau.. saya pom ikot same la.. heheeheh

Fiq said...

saya suka guna SAYA....=)

Nurul Mazni Sawal said...

sy pun suke cm tu gak..
sma jer..lebih kurang dengan nabilah punyer..
tapi up to orang yg bahasakan diri tu dlu..kalau dia panggil i&u, kita ikut jer flow dia...ngeee~~~

Jom tengok sy punyer pulak~~
Kahwin Dalam Taman

En iLHAM said...

gune darling or ayang jer

lagi unik kan, mane penah orang buat lagi

haha

tapi saya lebih senang gune SAYA

tapi kalau sesame lelaki even baru kenal direct aku kau jer

hehe

p/s : dah bayar hutang tag akak.hehe.lain kali tag lah lagi

~cik tiram~ said...

salu guna saya awak..nmpk skema tapi besh..haha..:D

SyaNa_SaN said...

dulu Syana guna aku kau utk kawan2 tapi skang nie rasa tak manis jer begitoo.. jadi memang dah 75% bertukar kpd guna nama sendiri dan beliau ataupun saya dan awak.. wee

aRien de GreaT said...

dlm blog arin slalu guna nama arin sndiri or me je...

tpi klu ckp mmg aku kau je...

huhuh.....

ZR said...

lbh selesa guna nama sendiri...kalu nak mengada saya awak...hikk..hik...

Tapak Kaki said...

ni ada kata ganti nama sebagai option buat you... Ambo atau Kawe.. Demo untuk awak..hehe

niesz said...

niesz suke pnggil name..nampak lebey mesra kan..hihi..tp ape2 pon niesz rase ok jew..yg pasti kite hormat org tu even kata ganti diri tu mayb xsesuai kan..

Nadia Havez said...

ikut jenis org.. mmber baik, aku kau.. tapi ade gak mmber baik yg tak guna aku kau sebab mmber tu tak guna camtu.. tgk bcakap ngan sape... heheh~

oya said...

saya guna..saya dan kamu..
depends sumtimes bole kuar i ngn u..

en_me said...

'me' ghitewww.. ihihi

cik SaraH said...

heheh~ saye pom mengalami kecelaruan identiti same dengan kamu~ heee~ :P

nurafizza said...

fiza pon same jugak..kekadang..ble orang bahasakan diri guna aku kau..fiza pon folo jgk la..heheheh..klu saya awk..same la jgk..hehehhe....

ciek niena said...

cik lebih suka guna kan saya awk.. atau pun bahasakan diri cik dan nama beliau.. hehe.. bawu lain.

Cik Ina Do Do Cheng said...

tengok orang tu cam mana.kalau dia guna aku kau.akak pun guna aku kau.tapi kalau dalam blog lebih suka guna aku.

Cik Mimie said...

sya lbih suke guna saya dan awak..
sopan dan santun je dgr..haha
jom usha2 blog mimie
http://mimie-sic.blogspot.com, kenapa wanita menangis!!!

Mummy Dasy said...

in blog me,Mummy & aku bg yg dah kenal rapat..tp rasa cam semua bedal jek sungguh xde identiti :)

Shey Lokman™ said...

semua pon boeh ! :DD tp da biase gune I U kot (:

Khairun Nisa Jalani said...

klu ng nisa.. ckp aku kau, nisa oke je.. :)

kella said...

ngan geng2 pake aku kau aje pun cukup.. i and u pula bila nak berstandard! hehehe.. :)

aslinerhasanuddin said...

xkisah gk..
lbh suke kau ak..
tp ble pk blk..
mcm x sopan..
so,skrng nie ngan mmbr baik pnggl sy awk..=)

XYZ said...

lebih guna kata ganti nama aku ngn memeber2 nampak lebih mesra rakyat hahaha... tah mcm sgt best dengan perkataan aku... serius cik oooooooo nabila... lambang cinta.... =)

hrp sihat sokmo okeh bersama mak tersayang =)

Azah Rahaman said...

ehem² , kekeke ;p

Farhana Jafri said...

pkai aku kaw je..he3..nmpk lg msra..wlupon sumtyms nmpk ksar tp sbnrny rs lg rpat ngn sumone tu.. xbrp pndai pkai sya awak..he3

Mak Su said...

maksu tak perasan... hihihi

Matt said...

aku suka guna aku untuk blog, mmg agak kasar bunyinya, tapi tidak bermakna nak cari gaduh, tapi nak rapat2 kan lagi silaturrahim.hehe..jgn mare ye..

dmx said...

btol...tu
comfiuss...btolkan,ganti name niee
.....
......nyudahnye me jew he3

NurSya said...

hahah..lau aisya agak terabur..kdg2 ske gune nme..sy, awk, kite..hahak

lau I U tu aisya slesa gune biase nye pd non malay.. :)

elwenes said...

haha, mula2 guna aku, lepas aku, try guna wanes pula..taktau lah korang suka ka tak..

aque said...

kalo kat blog fara...
serabut... hehhehe.. ikot mood...
x tetap.. kalo dulu bahasa kan diri.. pastu saya awk... org kamu... sekarang aku kau.. keh3....

nabilah_2908 said...

Hye Nich ;

lbh kurg jer kita ni..lhb selesa ikut org.. :)

Hye Fiq ;

hehehe...tiru.. :P

Hye Firsya ;

tul la tu..tp jd masalah bil akita yg kena mulakan dulu..takut org tu tk selesa.. :)

Hye Ilham ;

alamak..darling n ayang..aduhai..ada lk yg slh fhm nnti..terutama if dgn lelaki..huhu..

thnks cz sudi lyn tag..nnti akk tag lagi eh.. ;P

Hye Cik Tiram ;

hmm..betul tu..dgn berlainan jantina..ok la..if sama...rasa mcm janggal lak..huhu.. :)

Hye Kak Shuhada ;

hehe..terpulang pada keselesaan masing2 kan..? saya...ttp saya.. (^_^)

nabilah_2908 said...

Hye Syana ;

hmm..mcm tu...ramai yg prefer "saya & awak" kan..huhu.. :)

Hye Arien ;

saya lak..kalau org tu lbh tua..panggil la kakak..if lelaki..sy awak juga..if sebaya...or adik2...lebih senang panggil nama mereka saja.. :)

Hye Kazaztan ;

hahaha...nk mengda guna la I & U..mmg mengada btul cm tu.. :)

Hye LOH ;

hahaha...kawe tak biasa..xbesh la wak... :P

Hye niesz ;

yupp..lbh selesa panggil nama...tp dlm kes akk ni..rasa mcm janggal lk nk pnggil nama..huhu.. :)

Hye Nadia ;

menas..ikut keselesaan org tu la kan..? :)

nabilah_2908 said...

Hye Mahira ;

what about aku dan kau..? selesa tk guna..?

Hye en_me ;

yeah...saya..ttp saya.. :)

Hye Cik Sarah ;

hehehe...tkpe la mcm tu kan..? jgn kecelaruan jantina sudah.. :)

Hye Fizza ;

itu kalau org mulakan dulu..kalau kita yg mulakan dulu..mcm mn..?

Hye Ciek ;

if org utara..mmg lbh suka bahasakan diri ciek kan..? :)

nabilah_2908 said...

Hye Kak Ina ;

masa buat blog dulu..sy pun guna aku..tp untk mencari kelainan..sy guna "I & U" :)

Hye Mimie ;

tul tu kan..tp ada yg tk selesa..myb pada dia kita ni skema sngt.. :)

Hye Mummy ;

hehe..tkpe la..jnji org selesa...sy pun selesa jer baca cerita2 dr mummy.. :)

Hye Shey ;

modern gitu kan..? :)

Hye Nisa ;

hmm..if sesama jantina ok gak...tp dgn berlainan jantina..if baru kenal..rs agak kasar juga if lelaki tu bahasakan diri dia aku...lain la lama kenal..sure sy tk kisah.. :)

nabilah_2908 said...

Hye Kella ;

oh..mcm tu...if sy..time formal..mmg prefr saya.. :)

Hye As;

erm..mmbr baik tk pelik ke..tiba2 jer As bahasakan diri "saya" :)

Hye Miss XYZ ;

dgn kwn2 rapat..mmg best bahasakan aku & kau..yg tk rapat ni..agak sukar sikit..thank tau.. :)

Hye Aiza ;

erm...kenapa eh..?

Hye Marsha ;

even dgn yg baru kenal gak ke..?

nabilah_2908 said...

Hye Maksu ;

hehe..ikut keselesaan maksu la.. :)

Hye Matt ;

takdenyer nak marah...itu hak individu.. :)

Hye DMX ;

hehehe...tp kalau DMX dgn kwn2..dgn stdnt2..DMX bahasakan diri sbgai apa..?

Hye Aisya ;

ha...sama la..dgn non malay..lbh selesa guna I & U.. :)

Hye Wanes ;

ok jer Wanes..if sy boleh terima..dh tntu org lain pun sama.. :)

Hye Fara ;

heheeh..boleh lak tukar2 eh..? :)

Mesintaip: said...

Kalau dalam blog, saya lebih suka guna kata ganti nama diri 'saya' dan 'awak'.

Tapi kalau di luar dunia blog, tengok keadaan dan situasi sebab dialek Melayu Sarawak ada pengkhususnya juga dalam penggunaan kata ganti nama diri.

'Aku' digunakan lazim untuk yang sama taraf umur dan rapat dengan kita. Sebab itu jangan terkejut kalau dengar anak-anak menggunakan kata 'aku' apabila bercakap dengan ibu bapa. Itu tidak dianggap kasar. memang sudah hukum bahasanya begitu di sini. 'Kau' pula digunakan untuk orang yang sama taraf usia atau kawan-kawan rapat, namun untuk ibu bapa tak boleh pulak. Untuk ibu bapa kena guna kata 'kitak'.
Kata 'kamek' pula sebagai kata ganti orang pertama apabila bercakap dengan orang yang lebih tua dan kita hormati serta orang yang kita tak kenal nama, manakala kata ganti orang keduanya pula guna kata 'kitak'. Hakikatnya kata 'kamek' dan 'kitak' adalah kata yang lebih hormat dan santun.
Wah, nak mengajar bahasa Sarawak pula...hehehehh...

Alien HIjau said...

halllaaaa....lmbt la nak comment kat sini! br ade peluang nak blogwalking T____T

Cik Alien x kisah nak guna ape2 pon. Biase nye Cik Alien ikot org dlu....yg mane orang tu selesa.
Tp kalau Cik Alien mulakan dlu...guna saya, orang, anis utk diri sndri...dan kamu utk org tu. =)

nabilah_2908 said...

Hye Mesin Taip :

wah...terima kasih kerana sudi berkongsi Ilmu...ha apa kata 1 day...Mesin Taip publishkn blog tntg bahasa sarawak..tak ramai yg tau... :)

Hye AH ;

its ok... hehe...nnti2 leh jln2 balik.. :)

Mr. Asada said...

kalau i cakap camni dengan u boleh kan? hahahaha..

*utk kelainan

asliner said...

huhu..
awl2 tue dier rse geli geliman sedikit..
tp dah ok dah..
tp kdg2 dier lupe gk nk bhsekan diri 'sye awk'..ngee~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...