Thursday, February 25, 2010

FIGHT FOR LOVE



Love Story Segment wek



Sebelum Lia memulakan tugasnya...dia akan membuka facebook terlebih dahulu...pagi itu dia mendapat 1 event invitation..taksangka....Edwan akan berkahwin hujung bulan hadapan...Edwan akan berkahwin dengan Kak Ain...Lia hanya mampu tersenyum...ingin saja dia ingnore invitation itu...tapi...tak sampai hati rasanya...lalu dia memilih...'Maybe'

segera ingatan dia melayang pada 4 tahun yang lepas...

Petang itu....Dewan Rochdale penuh dengan pelajar baru...mereka baru saja selesai sesi pendaftaran..kini...semua pelajar baru bersiap-siap untuk program orentasi..Lia merupakan salah sorang pelajar baru di situ.

Maka bermula la sesi orentasi tersebut..semasa sesi memperkenalkan barisan fasilatator...Lia mula tertarik kepada ketua Fasilatator tersebut, Edwan namanya..Edwan merupakan pelajar tahun akhir di situ. Lia tertarik dengan sifat kepimpinan yang dimiliki oleh Edwan...patut lah dia terpilih sebagai President MPP di situ.

Masih lagi segar di ingatan...pada malam penutup...Edwan turut sama membuat persembahan..dia menyampaikan sebuah lagu yang bertajuk Dealova..apa yang buatkan Lia gembira...ketika Edwan menyanyikan lagu tersebut...matanya tak lepas-lepas dari memandang Lia..Lia bertanya dalam hati....adakah cinta telah berputik di antara mereka..??

"Kau seperti nyanyian dalam hatiku yang
Memanggil rinduku padamu
Seperti udara yang kuhela kau selalu ada"

Tapi....Lia cepat-cepat sedar diri....siapalah dia jika nak di bandingkan dengan Kak Ain...Kak Ain selalu mendampingi Edwan..macam belangkas mereka berdua...ada juga yang mengatakan mereka ini pasangan kekasih...tapi Edwan tak pernah mengiakan mahupun menafikan.

hari berganti hari....bulan berganti bulan...sedar-sedar..sudah sampai ke akhir semester...Lia dan Edwan mula berkawan...adakalanya mereka habiskan masa study bersama di perpustakaan..tapi...masing-masing saling memendam perasaan...tidak diluahkan sedikit pun...sehinggalah Edwan tamat pengajiannya....

Lia dan Edwan membawa haluan sendiri...

http://www.istockphoto.com/images/illustrator_manual/vtm-metadata-03.jpg

****************************
Takdir telah menemukan Lia dan Edwan kembali....tanpa diduga...Lia telah menerima friend request dari Edwan....

bermula dari berbual di facebook....ke telefon....kemudian Edwan mengajak Lia untuk bertemu, walaupun Lia agak keberatan untuk bertemu dengan tunangan orang....tapi akhirnya Lia menerima pelawaan itu.

setelah berbual buat seketika...tiba-tiba....

" Lia....ada perkara yang nak abang bagitau pada Lia...lama sangat abang simpan..."

" perkara apa tu bang...? "

" sebenarnya.....dari mula lagi...abang dah sukakan Lia....."

Lia diam seribu bahasa....Lia terkejut...tapi dalam masa yang sama...hatinya berbunga riang...

"Lia......abng tau Lia pun sukakan abang bukan...?? lama dah abang tau..."

" erm....tak de la...dulu jer...sekarang ni...kita pun dah lama terpisah..."

" so sekarang ni perasaan Lia tu dah takde lagi lah yer....?"

" bukan ke abang akan berkahwin dengan Kak Ain....kenapa abang cakap benda ni semua..untuk apa...? "

Edwan meghela nafas....

" itu bukan kehendak abng....itu kehendak keluarga...kami sepupu Lia..."

" tapi...kenapa sekarang baru abang luahkan semua ni pada Lia..kenapa tidak dari dulu..?"

" itu lah kesilapan abang....masa tu..abang tak mahu terlibat dalam dunia percintaan...abng tak mahu hilang focus pada study abang....abang sangkakan....bila kita berpisah..perasaan itu akan hilang....tapi.....abang silap...hingga kini...perasaan itu masih ada...."

" Kak Ain...macam mana...?"

" nth la....lama abang pendam perasaan ini...lama juga abang berperang dengan perasaan ini..abang cuba lupakan Lia...cuba sayangkan Ain...tapi...abang tak mampu...nth macam mana...abang tergerak untuk cari Lia..dan siapa sangka...takdir telah mempertemukan kita semula..."

Lia mendiamkan diri lagi....

" Lia.....seandainya Lia punyai perasaan yang sama...katakan lah Lia....tetang Ain....abang akan uruskan....abang yakin Ain boleh terima ni semua...."

Lia masih lagi mendiamkan diri....hatinya berkata-kata...

" sanggup ke aku menjadi perampas....merampas kebahagiaan Kak Ain...atas kepentingan aku sendiri....aku tau Kak Ain terlalu menyayangi Edwan....sanggup kah...?? tapi...macam mana pula dengan hati dan perasaan aku....apa perlu aku korbankan untuk kali ke 2...??



*****************************

so....apa yang u all akan buat...jika berada di tempat Lia...?? jom kita share kan bersama....


10 comments:

Live LiFe..LoVe LiFe.. said...

bg akak...
mencintai tak beerti memiliki..
jika benar edwan mencintai Lia..pttnya dari dulu dia luahkan..
tkt fokus hilang itu hanyalah alasan..tp mungkin ia bnr2 maksudkan..
ikatan silaturrahim itu lebih penting..
jadi..bg akak..
hati yang terluka boleh diubati..
tp..
ikatan silaturrahim yg terputus@mengingkari kata2 ibu bapa adalah jatuh kepada derhaka..

mmg bukan mudah utk melepaskan org yg kita sayang..

sakit dilukai..terlepas org yg lia sayang amat memeritkan..tp hanya lia seorg yg terluka..tp kalau memilih utk berkata sayang pd edwan..tp fikirlah ttg byk perasaan yg lia telah lukai..
wallahulam..

fara said...

wow!
berat betol ni...

rasenye sume terletak kat edwan tu.
kalo die bersungguh2 nak dptkan lia.
die mesti lepaskan ain...

zhrhtoodem said...

sangat setuju dengan cik ceritera itu. mencintai tak semestinya memiliki. kenapa tak beritahu kak ain dari awal2? kenapa mesti lepas bertahun2? menyakitkan hati banyak orang untuk membina masjid. kedua2 belah keluarga yang bertunang itu.

jika berada di tempat lia, saya tak akan mengaku sayang kepada edwan even memang saya sayang edwan. tak sanggup rasanya nak meruntuhkan ikatan tunangan orang. jika saya sayang, doakan lah yang terbaik, berbahagia selalu kepada edwan. jika ada jodoh, memang takkan ke mana. tapi bukan dengan cara ini.

mintak maap. panjang sangat komen.
heeeeeeeeee

Fiq said...

solat istikharah!

Unknown said...

cm lam nvel jew...

nabilah_2908 said...

hye kakak... :)

hmm...btl la tu...menyintai tak beerti memiliki..semuanya dah terlambat bg edwan..if dari awl dia suarakan yg dia tak bersetuju dgr pertunangn dia dan Kak AIn...sure takkn timbul masalah...

nabilah_2908 said...

hye Farah...

hmmm...tak tau la apa sebenarnya yg ada dlm kepala edwan tu..huhu..

kenapa sesudh sekian lama...baru dia nk cari lia semula..kesian Lia...kesian juga pada Ain...Edwan pun kesian gak....hahaha...

nabilah_2908 said...

hye Zara...

hmm...time kasih coz sudi berikan pendapat...tak kisah pnjgn ke..pndk ke.. :)

if kita sygkn seseorg itu...lepaskan lh dia pergi...seandainya dia mmg tercipta utk kita...dia akan kembali..jika tidak....doakan dia bahagia.. :)

nabilah_2908 said...

hye Fiq...

hmm....itu la jln terbaik... :)

nabilah_2908 said...

hye Luz..

thnks coz sudi singgh n commnet..

to be honest with u..cerita ni bukan dari mn2 novel..ia benar-benar terjadi...cuma di oleh sedikit jln ceritanya...utk jdkn ia lebih menarik.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...